Smilowitsch bei Minsk 1894 - 1943 Paris
circa 1918
Oil on canvas
68x54 cm
Signed by the artist in oil paint at lower left "Soutine"
Maurice Tuchmann/Esti Dunow/Klaus Perls, Chaïm Soutine, Werkverzeichnis, Cologne 1993, no. 17
Jonas Netter Collection, Paris (c. 1925-1946), through inheritance to
Private ownership (1946-2018)
Christie's auction, London, 28 February 2018, lot 405
Private collection Switzerland
Maurice Tuchmann, Chaïm Soutine (1893-1943), Los Angeles County Museum of Art, exhibition catalogue 1968, pag. 41, reprod.
Pierre Courthion, Soutine, Peintre du déchirant, Lausanne 1972, pag. 222 reprod.
Chiba/Osaka/Yamagata/Niigata/Miyazaki/Kitakyushu/Tokyo 1997, Kawamura Memorial Museum of Art/Kintetsu Museum of Art/Municipal Museum of Art/Prefectural Museum of Art/Municipal Museum of Art/Daimaru Museum of Art, Modigliani et son époque, Paris 1910-20, cat. no. 23 reprod.
On the old stretcher, with current nailing with staples. Marginal canvas reinforced. In very good condition and fresh in colour
Chaïm Soutine first visited Cagnes-sur-Mer in the south of France in 1918, accompanied by his fellow artist Amedeo Modigliani and his Polish dealer Léopold Zborowski, who made this trip possible for him by selling his works to the Swedish collector Jonas Netter. This enabled them to escape the bombing of Paris by the Germans. The present work, which he painted on this trip, is a rich and expressive example of Soutine's most successful landscapes from this important period of his creative development. His colour palette becomes brighter and more luminous, no doubt due to the summer climate of the Midi. The view of the town is characterised by its winding roofs and gnarled vegetation. The mature landscapes of Cagnes are of an airy and buoyant quality
Um 1918
Öl auf Leinwand
68x54 cm
Unten links vom Künstler in Ölfarbe signiert "Soutine"
Maurice Tuchmann/Esti Dunow/Klaus Perls, Chaïm Soutine, Werkverzeichnis, Köln 1993,
Sammlung Jonas Netter, Paris (um 1925-1946), durch Erbschaft an
Privatbesitz (1946-2018)
Auktion Christie's, London, 28. Februar 2018, Los 405
Privatsammlung Schweiz
Maurice Tuchmann, Chaïm Soutine (1893-1943), Los Angeles County Museum of Art, Ausstellungskatalog 1968, pag. 41, reprod.
Pierre Courthion, Soutine, Peintre du déchirant, Lausanne 1972, pag. 222 reprod.
Chiba/Osaka/Yamagata/Niigata/Miyazaki/Kitakyushu/Tokyo 1997, Kawamura Memorial Museum of Art/Kintetsu Museum of Art/Museum of Art/Municipal Museum of Art/Prefectural Museum of Art/Municipal Museum of Art/Daimaru Museum of Art, Modigliani et son époque, Paris 1910-20,
Auf dem alten Chassis, mit aktueller Nagelung mit Heftklammern. Randseitig Leinwand verstärkt. In sehr guter und farbfrischer Erhaltung
Chaïm Soutine besuchte Cagnes-sur-Mer in Südfrankreich erstmals 1918 in Begleitung seines Künstlerkollegen Amedeo Modigliani und seinem polnischen Händler Léopold Zborowski, welcher ihm durch Verkäufe seiner Werke an den schwedischen Sammler Jonas Netter diese Reise ermöglichte. So konnten sie der Bombardierung von Paris durch die Deutschen entfliehen. Das vorliegende Werk, das er auf dieser Reise malte, ist ein reiches und ausdrucksstarkes Beispiel für Soutines erfolgreichste Landschaften aus dieser wichtigen Periode seiner kreativen Entwicklung. Seine Farbpalette wird heller und leuchtender, was sicher auf das sommerliche Klima des Midi zurückzuführen ist. Die Ansicht der Stadt ist geprägt durch die verwinkelten Dächer und die knorrige Vegetation. Die reifen Landschaften von Cagnes sind von einer luftigen und beschwingten Qualität